مجسمه دیسک پران میرون

مجسمه دیسک پران، کپی مرمرین از مجسمه ای مفرغی ساخت میرون،

401-433 ق.م.

ارتفاع 155 سانتی متر، موزه ملی، رم

 

Myron, Discobolus (Discus Thrower), Roman copy of an ancient Greek bronze

 

مجسمه دیسک پران میرون

اگر امروز بنا بود یک عکاس تصویری از یک دیسک پران به ما ارائه دهد، قطعا تصویر متفاوتی از ورزشکار می داشتیم.

اما مجسمه ای که در قرن 5 پیش از میلاد توسط میرون ساخته شده آنقدر تاثیرگذار است که به عنوان تصویر نمادین یک ورزشکار آرمانی تا روزگار ما باقی مانده است.

دیسک پران که به نام یونانی آن دیسکوبولوس خوانده می شود، یکی از شناخته شده ترین تصاویر مربوط به دوران کلاسیک است.

گرچه اصل مجسمه از بین رفته است (مجسمه دیسک پران اصل مجسمه دیسک پران نابود شده)، اما تعداد زیاد کپی هایی که از روی آن ساخته شده اند، در بعضی موارد به صورت بخشی از مجسمه، نشان دهنده ی محبوبیت این پیکره است.

 

حتی در زمان رومی های فراوانی ساخته می شد که هر یک تکه هایی بودند که با کنار هم قرار دادنشان محسمه ای کامل از دیسک پران به دست می آمد.

 

مجسمه دیسک پران میرون

 

حالات مختلف پیکره

همه ی این پیکره ها پهلوان برهنه ای را به تصویر کشیده اند که بدنش به سمت راست چرخیده و پای چپش در پشت پای راست قرار گرفته است.

دست چپ را بر زانوی راست نهاده و در سمت راست دیسک را به صورت عمودی در دست نگه داشته است.

پیکره خود را به سمت بالا کشیده است تا دیسک را پرتاب کند.

پلینی نویسنده ی رومی اثر میرون را اساسا به خاطر تحرکش تخسین می کند.

با وجودی که مجسمه در اصل دقیقا لحظه ای را که پهلوان خود را برای پرتاب دیسک آماده می کند به تصویر نکشیده است.

اما به خاطر هم نهشتی اجزای منقبض بدن است که کلیت پیکره این چنین قدتمند و متقاعد کننده خلق شده است.

بدون دسترسی به اصل مجسمه، نمی دانیم سر دقیقا در چه جهتی قرار داشته است. یک مجسمه ی دیسک پران که در اوخر قرن 18 به صورت تکه تکه در ویلای هادریان در تیولی پیدا شد بلافاصله توسط کلکسیونر انگلیسی، چارلز تونلی، خریداری شد و اکنون در موزه ی بریتیش نگهداری می شود.

با این حال سر مجسمه در راستای نادرست قرار گرفته به طوری که بدن پهلوان به سمت پایین متمایل است و به جای نگاه کردن به دیسک، حالت تعمق و تفکر دارد.

این حالت در آن زمان بسیار مورد توجه قرار گرفت و آن را تمرکز عمیق پیکره خواندند.

در نسخه ای که در موزه ی ملی رم نگهداری می شود، دیسک پران به دیسک خود نگاه می کند.

این فیگور با نسخه ای که توسط لوسین در قرن دوم قبل از میلاد ساخته شده است، همخوانی دارد.

 

تصویر آرمانی یک پهلوان

به غیر از پرتاب دیسک، مسابقات پنج گانه شامل پرش طول، دو، پرتاب نیزه و کشتی نیز می شود.

این مسابقات نه تنها در بازی های المپیک بلکه در فستیوال های ورزشی دوران باستان نیز برگزار می شدند.

بدن ورزشکاران بزرگی که در این مسابقات پنج گانه شرکت می کردند کاملا عضلانی بود و از بدن ورزشکارانی که تنها در یک رشته ورزشی فعالیت می کردند زیباتر بود.

بدین ترتیب در مورد این مجسمه با بدن چندان عضلانی و جذابی روبرو نیستیم اما تصویری آرمانی از یک پهلوان را می بینیم.

شکی نیست که شهرت و تاثیر گذاری مجسمه به خاطر دستیابی به جوهره ی بیان فیزیکی در حرکت است.

مجسمه سازانی چون اولوگوشت رودن در به کار گیری رویکرد میرون در این زمینه کاملا موفق بودند.

مفهوم پهلوان آرمانی از سوی نازی ها نیز بسیار مورد ستایش قرار گرفته است.

رنی ریفنسال در 1937 در ابتدای فیلم خود ( فستیوال ملل ) بدن اروین هوبر، قهرمان قوای جسمانی ده گانه را با ژست دیسک پران به تصویر کشیده است.

در 1938 نسخه ی رمی مجسمه به دست هیتلر افتاد اما ده سال بعد دوباره به ایتالیا برگشت.

امروزه دیسک پران نمادی از ورزشکار آرمانی به شمار می رود.

 

نکته: در مورد مجسمه دیسک پران اصل مجسمه دیسک پران نابود شده است

 

موضوع: مجسمه دیسک پران میرون

تهیه کننده: مرجان نجفی

مطالب زیر را حتما بخوانید